Gastblog: ‘Dat heb ik ook …’

Onderstaand het nieuwste blog van onze gast-blogger Mandy Verleijsdonk:

‘Dat heb ik ook’ en ‘dat heb ik ook’

Het kan heerlijk zijn om afwijkende gedachten en gedragingen met iemand te delen, die het begrijpt. Dan voel je je niet meer zo alleen. Ik heb een dwangstoornis en doe ontzettend veel dingen die niet logisch zijn en waarvan veel mensen zoiets hebben; doe dat toch gewoon niet. Zo mag ik nooit één dropje of kauwgom nemen, want het moeten er drie zijn en die moet ik ook meteen achter elkaar opeten. “Driemaal is scheepsrecht”, denk ik dan. Dan hoef ik niet meer na te denken over of ik wel of niet nog een snoepje pak. Ik zal dus altijd ‘nee’ zeggen als iemand mij een snoepje aanbiedt, want het is niet echt aardig om te zeggen: ‘alleen als ik er drie mag’.

dat heb ik ook-3 beeldjes-orange monday wordpress

Het is niet rationeel misschien, maar voor mij is het een houvast. Als ik het kon laten, dan had ik dat natuurlijk al lang gedaan. Als iemand constant tegen je zegt dat je niet moet doen wat je doet of niet moet denken wat je denkt, dan maakt dat de situatie niet beter. Ik voel me dan onzeker over mezelf en houd me nog meer vast aan mijn dwanghandelingen en –gedachten. Mensen die ook een dwangstoornis hebben, begrijpen dat heel goed.

Het is fijn om niet te hoeven verklaren of verbergen wat je doet. Dan kun je soms zelfs samen lachen om de rare dingen die je doet. Opluchting is het gevolg. Iemand die niet weet waar hij over praat, kan beter geen grapjes maken. Dat kan echt verkeerd aankomen en kwetsen. Net als zeggen: ‘daar heb ik ook wel eens last van’ of ‘dat heeft mijn tante ook’. We hebben allemaal wel eens wat, maar vergelijk jezelf niet te snel met mensen die iets vertellen over zichzelf of waar ze last van hebben. Druk zijn is niet hetzelfde als ADHD hebben. Het koffieapparaat controleren is niet hetzelfde als een dwangstoornis. Een dip is geen depressie. Er is een bepaalde drempelwaarde vanaf waar iets pas een stoornis is. Die stoornis is al lastig genoeg en daarom zou een luisterend oor heel fijn zijn.

dat heb ik ook-kleiman-orange monday wordpress

Ik heb die gelukkig bij lotgenoten kunnen vinden en dat helpt tegen eenzaam- en onzekerheid. Sommigen kiezen liever voor de term ‘deelgenoten’. Lot betekent namelijk ‘onontkoombaar’ en dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Delen mag altijd, maar luister eerst. Met vergelijken is ook niets mis, maar respecteer de ander wel en zie de ander eerst. Ik krijg ook altijd allerlei associaties in mijn hoofd als iemand iets vertelt. Die spreek ik vaak uit, maar ik laat wel eerst weten dat ik met de ander meevoel. Goede communicatie is zo belangrijk voor sociaal contact. Ik was vroeger heel introvert, maar heb leren delen wat er in mij omgaat. Wat ben ik blij met de lieve vriendinnen bij wie ik mijn ei kwijt kan en die zich ook durven uiten bij mij!

Mandy Verleijsdonk, 26 jaar, Psychologie student

Mandy van Verleijsdonk

logo FPGAmbassadeur Fonds psychische Gezondheid

De Orange Monday Foundation is blij en dankbaar met de bijdrage van Mandy aan onze WordPress site. Wil jij ook je ervaringen betreffende psychische klachten of de GGZ op deze blogsite delen? Stuur je mail naar: hester@orangemonday.nl.

This entry was posted in Mandy Verleijsdonk, Mijn verhaal ...., Orange Monday Foundation, Psychische klachten, Time To Change NL, Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

