Wat is lef? Het leven, van Martin Jan Melinga, is tweepolig!

Onderstaand het levensverhaal (tot nu toe) van Martin jan Melinga, oprichter van de stichting Orange Monday Foundation. Wil jij ook JOUW verhaal kwijt op deze WordPress site van Orange Monday. Schroom niet en mail ons JOUW verhaal. Het mag uiteraard ook anoniem als JIJ dat wil! Veel leesplezier!

Lef??  Elke keer anders … tweepolig!
‘Wat is lef?’, is de vraag die meteen bij mij opkomt. Uiteraard heb ik het even gecheckt in de dikke Van Dale en die is er simpel over; Lef is moed of durf.

Blog LEF - loesje_leven_is_meervoud_van_lef - Orange Monday

Via via werd ik geattendeerd op de wedstrijd via het Kruidvat – Jouw Verhaal! Aangezien ik dit jaar nog mijn boek ga schrijven, leek mij dit een mooie gelegenheid te beginnen. Ik had er wel een beetje moed voor nodig, maar hieronder staat wat ik onder lef versta.

Als het goed met je gaat
Vóór 2009 zou ik anders over het woord denken dan nu. Zo mooi is de Nederlandse taal dan ook wel weer. Je kunt er alle kanten mee op. Vóór 2009 ging het leven voor mij op rolletjes. Ik was getrouwd met een mooie vrouw, had twee mooie kindjes en zo over het algemeen kreeg het leven van mij het cijfer 8. Het cijfer dat ik kon geven aan ‘lef’ was misschien nog wel hoger. Geen berg was mij te hoog. Ik had overal moed voor en ik durfde veel. Vele deuren gingen open, op dat moment nog in de modebranche. Het kon allemaal niet op.

blog dansen

Fashion & Lifestyle was hetgeen mijn leven zelfs regeerde. Een mooi ingericht huis, mooie kleren en natuurlijk een mooie cabriolet voor de deur. Lef is niet zo moeilijk als het goed met je gaat. Dan durf je makkelijk nieuwe dingen aan en de simpele dingen in het leven, zoals boodschappen doen zijn “een fluitje van één cent”, zoals mijn moeder zou zeggen.

Met Fashion had ik ook glitter and glamour in mijn leven. Vele modeshows gezien, gereisd, ontwerpers en modellen ontmoet en in die wereld leek het of iedereen net zoveel lef had als ik. Iemand die succesvol is, lijkt ook veel meer lef te hebben dan andere mensen. Dat dat vaak uiterlijke schijn is, daar kom ik straks op terug.

blog Lef - AlfaRomeoSpider2 - Orange Monday

Als het minder met je gaat
Na 2008 kwam er een kentering in mijn leven. Na een relatie van 10 jaar, waarvan 5 jaar getrouwd,  volgde een echtscheiding. En wat voor één. Anno 2014 heb ik nog steeds te maken met de gevolgen daarvan. Mijn twee kinderen (9 en 5 jaar) heb ik sinds mijn verjaardag op 22 mei 2011 niet meer gezien. Op het moment van het schrijven van dit artikel dus ruim 2,5 jaar.

blog vaders - kind vader handjes - Orange Monday

De ‘strijd’ begon in 2009 en heeft zijn pieken en dalen gekend. Na ruim een jaar strijd kreeg ik in september 2010 een weekendomgangsregeling die in 2011 met een grote schok tot stilstand kwam. Voordat het zover was heb ik ruim 10 rechtszaken gehad met mijn ex-vrouw. Niet alleen over de kinderen, over alles wat je kan bedenken. Met recht een vechtscheiding.

Wat betreft lef? Dat werd een stuk minder. Het cijfer voor het leven in het algemeen daalde hard naar een 6- en mijn lef-factor, die daalde mee. Waarom? Mijn zelfvertrouwen kreeg een flinke deuk. Mijn leven was gericht op mijn gezin en dat werd voor de tweede keer afgepakt. Na mijn eerste scheiding in 1999 dacht ik, dat komt wel weer goed.

Blog Rechtspraak Omgangsregeling ringen

Ik was toen 35 jaar en stond nog vol in het leven. Maar 10 jaar later bleek dat zelfvertrouwen toch onder druk te staan van de omstandigheden. Hoezo karakter? Zelfvertrouwen hoort bij karakter, maar heeft ook te maken met de omgeving waar in je leeft en beweegt. Als alles niet meer lijkt te lukken, verdwijnt lef als sneeuw voor de zon. Bij mij in ieder geval, maar dat zal vast bij meer mensen zo zijn. Misschien een onderzoekje waard.

Als het slecht met je gaat
Vanaf 2010 kwam ik terecht in een emotionele  roller-coaster. Ik wist nooit wat mensen daarmee bedoelden, maar ik weet het nu. Ik weet nu ook wat er aan de hand was, maar toen nog niet. Mijn jaren werden opgedeeld in 3-4 delen.  Niet de gebruikelijke seizoenen lente, zomer, herfst en winter, maar ups en downs … het maakte niet uit welk seizoen het was. Het was elke keer één deel met pieken (enorm zelfvertrouwen, veel lef) en één deel met diepe dalen (geen zelfvertrouwen, geen lef).

Rollercoaster Port-aventura-dragon-khan - Blog

En het ergste was, de diepe dalen werden langer en de pieken korter, maar wel heftiger. Ik verbruikte in zo’n periode zoveel energie dat ik een behoorlijke hoeveelheid Red Bull dacht nodig te hebben om mijn energieniveau op te vijzelen. Helaas, dat had uiteindelijk een averechts resultaat.

Wat gebeurde er met me? Ik viel in de dalen ook 10 kilo af. Ik gleed van een glijbaan af, steeds harder. Net zoals in zo’n tropisch zwembad. Alleen was het einde van de glijbaan wat harder. Maar gelukkig kwamen tijdens de pieken de kilo’s er weer bij. Alleen dat duurde wel heel lang, ik kon eten wat ik wilde, stond elke dag op de weegschaal, maar het waren grammetjes die er bij kwamen.

Blog Lef - Vliegen-zonder-vleugels1 - Orange Monday

De stress verteerde mijn voedsel sneller dan ik dat normaal deed. Ik wist echt niet wat mij gebeurde, wie was ik nu eigenlijk? Een ‘gemiddelde Martin’ was er niet meer, alleen maar óf een hele snelle óf een hele langzame Martin. Een gelukkige Martin was er ook niet meer, in de pieken een vette 9 en in de dalen een vette 2. Gemiddeld afgerond nog maar net een 6.

Niemand begreep mij ook nog. Niet zo gek als ik mij zelf niet eens begreep. Een paar kleine voorbeelden; een bezoek aan de maatschappelijk werker was een hoogtepunt van mijn week. En in de meest diepe dalen was zelfs boodschappen doen mij teveel. Ik kan mij nog goed een keer herinneren dat mijn moeder vroeg om één boodschapje te doen. Ik liep naar de winkel, langzaam en bedachtzaam. Zou ik het doen … Nee! Toen ik in de winkel aankwam, ben ik in de hal omgekeerd. Ik kon het niet opbrengen de winkel binnen te gaan.

Blog Lef - Jumbo - Orange Monday

Mijn moeder begreep er niets van. Wat was er met die vrolijke Martin vol zelfvertrouwen gebeurd? En bij mij rees de vraag “komt die oude Martin ooit weer terug?” Mijn geheugen liet mij ook in de steek. Ik kon mij heel veel dingen niet herinneren. Als ik bij de advocaat was geweest, kwam ik thuis en wist echt niet meer waar het gesprek over was gegaan. Bellen dan maar en aantekeningen maken … met bellen wachtte ik een paar dagen. Lef was er niet meer. Nul, zip, nada!

Na 3 jaar wist ik het
In 2011 werd een en ander duidelijk. Ik woonde toen weer bij mijn moeder van 79 jaar in huis, omdat ik geen huis of inboedel meer had. Mijn 5e en laatste depressie werd mijn moeder teveel. Alles wat ik in mijn mooie leventje gerealiseerd had, was weg. Mijn carrière, mijn 2 huwelijken en nagenoeg alle materiële zaken die een mens in 47 jaar verzamelt. Ook mijn ego dus en mijn lef! Zou het dan toch een bipolaire stoornis zijn? In juli 2011 heb ik mijzelf vrijwillig laten opnemen bij een GGz-instelling (Geestelijke Gezondheidszorg) in Zeist.

Aanvankelijk kreeg ik van de GGZ-instelling ook nog eens een verkeerde diagnose. Al met al heeft het bijna een jaar geduurd voordat de goede diagnose werd gesteld en ik wist wat er met mij aan de hand was. Inderdaad; een bipolaire stoornis. Deze psychische aandoening, ook wel manisch depressief genoemd, kenmerkt zich door hoge pieken en diepe dalen. Als je dan ook nog niet behandeld wordt, worden de pieken steeds hoger (manie) en de dalen steeds dieper (depressie). Mijn laatste depressie in 2011 duurde bijna 6 maanden. Met recht een dieptepunt, maar gelukkig ook gelijk de laatste!

Blog SIRE Bipolair smiley

In maart 2012 kreeg ik behandeling en medicatie. Vanaf mei 2012, 2 maanden later dus al, werd ik stabiel verklaard. Vandaag de dag ben ik bijna 2 jaar stabiel. Een ongekend gevoel na een emotionele rollercoaster van bijna 3 jaar, die zo maar slecht had kunnen aflopen. In periodes van manie ken je je grenzen niet meer en is bijvoorbeeld 200 km per uur rijden eerder normaal dan uitzondering. En iedereen weet ook dat een depressie slecht kan aflopen. Op een gegeven moment zie je ECHT de zin van het leven niet meer in ….

Time To Change
Het jaar 2012 was het jaar van verandering. Maar ook het jaar van ‘opruimen’. Opruimen van de schade die is aangericht in mijn omgeving. Ook het jaar van het verkrijgen van begrip, iets wat met psychische klachten heel moeilijk is. Zowel bij familie, vrienden en kennissen kwam ik veel onbegrip tegen. Waarom? Omdat mensen niet veel af weten van psychische klachten. Het is een ver van hun bed show. Mensen die nooit depressief zijn geweest, kunnen zich nauwelijks voorstellen wat het is.

blog vaders - vader puzzel - orange monday

In mijn geval, u kunt zich het stukje van voor 2009 nog wel herinneren, een succesvolle man met een fijn gezin en dito inkomen, die het leven een cijfer 8 geeft. Een man die eigenwijs is en het aan lef niet ontbreekt. Die kan ineens 6 maanden lang bijna niets. Niet werken, niet deelnemen aan het leven en … zelfs een uitje is hem teveel. Hoe kan dat?

Het kan iedereen overkomen, dat is ‘hoe het kan’. Psychische klachten zijn niet kritisch wat betreft sociaal-maatschappelijke achtergrond. Van professor tot huishoudelijk medewerker, iedereen kan het overkomen. De belangrijke vraag is dan: hoe komt dat? Het gaat te ver om hier alle (mogelijke)  oorzaken voor het ontstaan van psychische klachten te beschrijven. Daarvoor verwijs ik u graag naar de website van Orange Monday – www.orangemonday.nl.

En hoe komt het dat ik er 10 jaar geleden ook nauwelijks iets van wist? Het ontbreken van voorlichting, is het antwoord. Het is een ‘ver van mijn bed show’ voor mensen die het NIET hebben. Pas als een partner of iemand in de omgeving psychische klachten krijgt of wij zelf natuurlijk, dan pas gaan we ons er in verdiepen. Bizar! Eén op de vijf Nederlanders heeft of krijgt te maken met psychische klachten en toch weten we er nauwelijks of niets vanaf.

Dit moet anders
In september 2012 dacht ik … dit moet anders! Op dat moment had ik alweer wat meer lef en ik had de moed om een stichting op te richten. Genoemd, als tegenhanger van Blue Monday, de Orange Monday Foundation. Ik had wat gegoogled en zag dat er niet veel georganiseerd was (buiten de reguliere GGz) op het gebied van Geestelijke Gezondheidszorg (GGz).

OM - Omdat het nodig is ....

Als ondernemer en marketeer dacht ik toen; “dit is mijn kans, dit heeft zo moeten zijn”. Niet mijn marketingkennis inzetten voor Fashion & Lifestyle, maar voor de GGz. Voor mensen met psychische klachten, hun belangen behartigen en bijdragen aan een beter leven voor mensen met psychische klachten. Bijdragen aan voorlichting en preventie! En natuurlijk ook mijn ondernemerschap inbrengen binnen de GGz. Samen met en vanuit de stichting Orange Monday Foundation heb ik verschillende projecten opgestart, waaronder de actie Time To Change NL en Orange Monday Centers. In 2014 gaat het eerste OM Center, kortweg OMC, open in Amersfoort in het centrum van Nederland.

Orange Monday Centers
Het OMC is een GGZ-plus-instelling waar (para-) medische hulp, maar ook sociaal-maatschappelijke diensten en financiële en juridische hulpverlening worden aangeboden. Psychische klachten komen namelijk NOOIT alleen. Denk aan een echtscheiding, het niet meer zien van kinderen, schulden enzovoort. Binnen OM Centers worden al deze aspecten meegenomen bij de diagnose en de behandeling. Wij zijn overtuigd van de kracht en steun van de omgeving. Gezinsleden, vrienden, collega’s en/of medeleerlingen worden zoveel mogelijk betrokken bij de behandeling. Dit bespoedigd namelijk het herstel van de cliënt aanzienlijk. Binnen OM Centers geen lange wachtlijsten, waardoor klachten verergeren. Bij OM Centers wordt vrijwel direct begonnen met de behandeling.

OMC - Omdat het nodig is .....

Elk Orange Monday Centrum heeft minimaal één behandelteam dat elke cliënt samen behandelt. De diagnose wordt binnen een week gesteld door het diagnostiekteam, bestaande uit minimaal een psychiater, een psycholoog, een (ervaringsdeskundig) coach en iemand die fysiek de cliënt checkt. Uit veel onderzoek is ondertussen gebleken dat fysiek en psyche samen gaan, als je je goed voelt en dus ook als je je slecht voelt. Coachen naar een positieve levenshouding en een gezonde levensstijl, noemen wij dat.

Zo’n centrum bestaat nog niet in Nederland. Vanaf mei 2014 dus wel, in Amersfoort! Binnen 3 jaar verwachten we een landelijke dekking. Waarom een landelijke dekking? De OM Centers moeten voor iedereen bereikbaar zijn en zo dichtbij mogelijk. In de tijden van mijn depressies had ik meestal geen auto, was aangewezen op openbaar vervoer. Als je dan toch al geen zelfvertrouwen en/of mogelijkheden hebt moet OM Centers bij je om de hoek zitten.

Blog lef - ervaringsdeskundige - Orange Monday

Tenslotte, het hele idee is ontstaan omdat ik een ervaringsdeskundige coach ben. Ervaringsdeskundigen maken deel uit van elk van onze behandelteams. Waarom? Zij weten wat er speelt bij onze cliënten, omdat ze het zelf hebben meegemaakt, net als ik!

He? Wat is er gebeurd met lef? Jazeker, met stip gestegen sinds mei 2012. Was toen nog het cijfer rond de 4, nu gaat het cijfer weer richting 8!

Lef … een tweepolig deel van je leven
Elk verhaal heeft een begin en een eind. In dit geval gaat het einde van dit verhaal over tweepoligheid. Bipolair of tweepolig, het heeft met mij te maken, maar ook met bijna iedereen. Het hele leven bestaat uit ‘tweepolig’. Enkele voorbeelden: zon en maan, yin en yang, water en vuur, links en rechts, jong en oud en natuurlijk man en vrouw.

Lef is ook een tweepolig woord. Op bepaalde momenten in het leven stromen wij over van lef, als kind, als student, bij je eerste baan, in je carrière, als je gaat trouwen, enzovoort. Bijna iedereen heeft wel momenten dat je lef een cijfer 9 geeft. Net als ik nu!

Tweepolig - yin_yang3

Maar er zijn ook heel veel mensen die lef een cijfer onder de 6 geven. Dat kan komen door opvoeding, dat kan komen door karakter of persoonlijkheid of een combinatie daarvan. Het kan ook komen door een depressie of andere psychische klachten. Het kan komen doordat het aangepraat is: “Jij hebt ook nooit lef”, “Jij durft niets”.

Wat we allemaal nu wel kunnen weten is dat iedereen lef kan hebben. Als je het zelf wilt en je je mogelijkheden benut. Als je gesteund wordt door mensen uit je omgeving, door collega’s of mensen op school. Lef is afhankelijk van je gemoedstoestand, maar je kan het ook leren en sturen. Heb je geen lef? Praat er dan met iemand over. Het leven is veel te leuk om geen lef te hebben, geen lef om boodschappen te doen, geen lef om één van je vrienden te bellen of het lef om een persoonlijk verhaal op te sturen naar ‘Jouw Verhaal’ voor de wedstrijd van Kruidvat!

Tenslotte, ik zou nog terugkomen op het eerste deel van mijn blog. Ik zei toen dat je in de Fashion & Lifestylewereld niet goed kan zien of het goed of slecht met iemand gaat, psychisch gezien dan. Wat ik toen niet zag, weet ik nu maar al te goed. Uiterlijke schijn (mooie kleren, mooie auto, mooie make-up) het zijn vaak maskers.

Je kan bijna nooit zien aan iemand of hij psychische klachten heeft. Psychische klachten worden ook wel de onzichtbare klachten genoemd. Niet voor niets organiseren wij dit jaar een primeur: Een modeshow met modellen MET en ZONDER psychische klachten! Vrijdag 28 maart 2014 tijdens het Orange Monday Event in Amersfoort!

blog lef - yane-mode-fashion-is-a-lifestyle - Orange Monday

Hoe kom je er dan achter hoe iemand zich voelt? Oprechte aandacht voor iemand.

Niet: “Hoe gaat het met je?”

Antwoord: ”Goed”  en dan niet doorvragen.

Een simpele vraag is dan: “Hoezo goed, wat is er gebeurd dan?”

Toon oprecht je interesse en raak in gesprek. Communicatie is het enige middel om er achter te komen. En onthoud: 1 op 5 mensen in Nederland hebben, vroeger of later, te maken met psychische klachten.

Orange Monday staat voor positief denken. Als je een positieve levenshouding hebt en een gezonde levensstijl dan is de kans op psychische klachten het kleinst. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Begin vandaag nog!

Positieve groet, Martin

This entry was posted in Bipolaire Stoornis, Dag vd Behandelaar in de GGz, Gastblogs, Martin Jan Melinga, Mijn verhaal ...., OM Centers, Psychische klachten, Stigma? No Way!!, Time To Change NL and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Wat is lef? Het leven, van Martin Jan Melinga, is tweepolig!

  1. marijke Lamberts Harsevoort says:

    You are bloody well right!
    Knap van je Martin.
    En, ik vind mezelf ook heel knap, want mijn weg is vergelijkbaar.
    hartelijke groeten,
    Marijke

  2. Wat een verhaal Martin. Maar ook wat een transformatie. Dit is voor mensen al verlichtend om te lezen.

Leave a Reply

