Gevaarlijke gekkies? Moet ik mij aangesproken voelen?

Update 20 januari 2014 – #BlueMonday
De deprimerende manier waarop Chris Klomp wederom zijn verslag doet van een rechtszaak doet #BlueMonday eer aan. Het tranentrekkende verhaal (het zal waar zijn) vertekent de ‘normale’ wereld. Het is een buitengewoon triest geval, maar het Privé gehalte is mij wat aan de hoge kant!

Chris Klomp legt een vergrootglas over mensen met psychische klachten. De manier waarop is storend en kwetsend naar al die miljoenen mensen met psychische klachten. Jammer!!

Lees blog Chris Klomp – “Mama is gek geworden!

Ik moest dit even weer kwijt, mensen als Chris Klomp verdienen geen aandacht volgens veel mensen, die vervolgens de kop in het zand steken. Chris Klomp is een stigma veroorzaker pur sang en daar blijf ik op reageren, tegen beter weten in.

Warme groet, Martin #OrangeMonday

Update 21 december 2013

Ik vraag mij in onderstaand blog af of ik gek ben … Wat wil het toeval, vandaag kreeg ik een nieuwe site onder ogen: “Hoe gek is NL” een prachtig initiatief van de Universiteit Groningen die brede steun verdiend. Er is te weinig bekend in Nederland over wie er psychische klachten hebben en hoe zij dat ervaren.

Blog Ik ben toch niet gek - Hoe GEK is NL - Orange MondayIk heb mij al geregistreerd! Doet u ook mee, hoe meer we weten, hoe beter de diagnose en de behandeling. Klik op bovenstaand logo! Wij wensen het “Hoe gek is NL” team veel werk en succes!

Warme groet, Martin

Update maandag 25-11-2013
Chris Klomp heeft zijn blog van een update voorzien. Ik vind dat ik dit de lezers van mijn blog niet mag onthouden. Wat mis ik in de update? Gewoon het woordje ‘sorry’.
Nee, dat doet hij niet. Wat hij wel doet, is zichzelf vrijpleiten door het hebben van ‘psychische klachten’ te vergelijken met ‘drank in het verkeer’. Bizar!

Zoals u heeft kunnen lezen in mijn 1e blog ‘Wie ben ik’ is het hebben van psychische klachten, meestal, niet iets wat iemand zichzelf bewust aandoet. Dat is dus wel het geval als iemand met drank achter het stuur gaat, dan ben je pas echt een gevaarlijke gekkie.

blog Gekkies bob-sleutelhanger Orange MondayDat psychische klachten veel in de rechtbank worden besproken, geloof ik wel. Of dat alleen te maken heeft met psychische klachten of het functioneren van ons rechtssysteem laat ik in het midden.

Kortom, voor mij blijft de discussie staan. Chris Klomp heeft het nog steeds niet begrepen …. mensen over één kam scheren is NOT DONE! Zeker niet mensen met een psychische kwetsbaarheid, te makkelijk!

De Orange Monday Foundation nodigt nogmaals Chris Klomp uit, om in gesprek te gaan. Nuance is toch het woord dat, wat mij betreft, van toepassing zou moeten zijn op Chris Klomp. “Let op je woorden!” is mijn advies en wellicht verdient hij dan straks het “Orange Monday Praat- en Schrijfbewijs”🙂

Warme groet, Martin

Blog zaterdag 23 november 2013
Vandaag kwam mij het nieuwste blog van Chris Klomp, onder andere journalist bij het AD, onder ogen. De haren rijzen mij ten berge als ik het stukje lees. Nu weet ik weer waarom ik de Orange Monday Foundation heb opgericht; in gesprek gaan met mensen die ongenuanceerd over mensen met psychische klachten praten of schrijven.

blog Gevaarlijke Gekkies - Chris Klomp - Verslaggever - Orange Monday

In dit geval Chris Klomp – Verslaggever. Wat mij betreft ‘veelpleger’ in het ‘bashen’ van mensen met psychische klachten, zowel in zijn blogs als op Twitter. Omdat HIJ met een aantal mensen met psychische klachten ‘ervaring’ heeft. Zoals hij zegt; “Ik heb een paar  hele gevaarlijke (autisten) voorbij zien komen”. Hoe ongenuanceerd kan je zijn, denk ik dan. Hier is sprake van serieuze ‘tunnelvisie’.

Hij heeft verslag gedaan van 3.782 rechtszaken … zou dat dan zijn ‘beeld’ van onze samenleving vertroebelen? Niet iedereen met psychische klachten is crimineel, net als niet alle PvdA’ers crimineel zijn omdat een aantal raadsleden van de PvdA zich recent hebben misdragen. Voor PvdA kunt u ook alle andere politieke partijen die misstappen begaan lezen🙂

Politieke Partijen Orange Monday

Terug naar het blog. Ik plaats de tekst van het blog van Chris Klomp hieronder integraal. Niet omdat hij aandacht verdient, verre van dat, maar om te laten zien hoe ongenuanceerd een blogger, die al meer dan 800.000 mensen heeft bereikt, bezig is.

Hij zou beter zijn huiswerk mogen doen of anders zijn woorden staven met keiharde gegevens. Nog maar niet te spreken over de taalfouten in het blog. Het wekt de indruk dat deze ervaren blogger dit tussen neus en lippen door heeft geschreven.  Chris Klomp heeft duidelijk mijn blog “Let op je woorden niet gelezen”.

Als u op de link – Chris Klomp gevaarlijke gekkies + update 23-11-13 – klikt kan u integraal de tekst van het blog van Chris Klomp en zijn update van maandag 23/11/13. Tevens vindt u hier mijn reactie op zijn blog en wederom zijn antwoord. Een en ander met kleurtjes gelardeerd.

gevaarlijkegekWie is hier nu de ‘gevaarlijke’ gek?
Ik begin mij nu toch echt af te vragen wie hier nu echt gek is. Chris Klomp of de mensen waar hij over schrijft. Anders zou hij weten dat ruim 4 miljoen mensen ‘gekwetst’ (zouden kunnen) worden door zijn ongenuanceerde taalgebruik. Want ongenuanceerd is het. Ik was niet enige die commentaar gaf op zijn blog. Dat het goed is dat hij de zere vinger legt op het ‘gevaar van psychiatrische patiënten’ is zijn goed recht. Maar enige nuance zou op zijn plaatst zijn.

Is ‘bashen’ nu echt zo populair in Nederland?
Chris Klomp ‘basht’ in ieder geval honderdduizenden mensen in Nederland, onder wie mijzelf. Hij zegt; ‘het kan behoorlijk spoken in een hoofd’. Mijn vraag is: Wat spookt er rond in zijn hoofd? En, denkt hij met ‘bashen’ een oplossing te vinden? Gaan wij nu, omdat Chris Klompmensen met psychische klachten op één hoop gooit meer of minder bang worden voor criminelen met een psychiatrische achtergrond? Ik denk van niet, hij maakt mensen onnodig en vooral onterecht bang.

In juni 2013 had ik ook al een ‘aanvaring’ met Chris Klomp en het nieuwsblad AD. Hij had een ongenuanceerd artikel geplaatst, vonden wij van de Orange Monday Foundation. Hij vond dat het niet zo was (zie mijn blog ‘Stigma is elke dag actueel’). Vervolgens gaven wij aan dat wij graag met hem in gesprek gaan. Dat was uiteindelijk goed … we wachten nog steeds op een uitnodiging of concrete afspraak. Dit geldt overigens ook voor zijn werkgever het AD. Een schriftelijke bevestiging en daarna hoorden we niets meer…

20130601 Artikel AD van Chris Klomp Autisme

Voor de goede orde, wat ik nu schrijf over Chris Klomp geldt natuurlijk ook voor veel media en specifiek de social media (Twitter) en veel verslaggevers, journalisten en bloggers die zich er ook schuldig aan maken. Bashen lijkt mode, is makkelijk (blijkbaar vinden de lezers het ‘leuk’) maar het slaat werkelijk nergens op. Het ‘slachtoffer’ kan namelijk bijna niets terug doen. De ‘schade’ is aangericht!

logo Samen Sterk tegen Stigma

Acceptatie van psychische klachten
De doelstelling van de Orange Monday Foundation is: “De belangen te behartigen van mensen met psychische klachten, zowel wat betreft gezondheid, herstel als hun sociaal-maatschappelijke situatie”. Bij deze doen we dat dan ook. Als mensen zoals Chris Klomp op deze manier over mensen met psychische klachten blijven schrijven, lijkt het werk van de Orange Monday Foundation samen met partners Stichting Samen Sterk tegen Stigma, maar ook alle medewerkers binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGz) ‘water naar de zee dragen’.
TTC Klok1 - Time To Change NL by Orange MondayTime To Change NL
Onze maatschappij is negatief ingesteld en veelal gericht op het onderuit halen van mensen die anders zijn, doet er niet toe waarom lijkt het wel. Ik kan mij voorstellen dat er andere mensen zijn die over andere zaken boos worden. Het hufterige gedrag van vele mensen in onze maatschappij raakt zo langzamerhand iedereen. Vraag is; kan het ook anders? JA! Natuurlijk kan het anders. It’s Time To Change NL!

Samenwerking binnen GGz en de gehele maatschappij
De afgelopen jaren zijn steeds meer organisaties naar elkaar toegegroeid en gaan samenwerken binnen de GGz. Samen Sterk tegen Stigma, het Fonds Psychische GezondheidOrange Monday en vele anderen. Wij beginnen een veranderingstraject van binnenuit. Maar het gaat niet alleen om acceptatie van psychische klachten, het gaat om elkaar accepteren in Nederland, om wie we zijn en vooral elkaar in onze waarde laten. Geen persoonlijk of groepsgewijs bashen, maar in gesprek gaan met elkaar.

Warme groet, Martin

Steun Orange Monday Het ‘bashen’ van mensen (met psychische klachten) moet afgelopen zijn. Orange Monday heeft dat als missie. Wij gaan voor maximale acceptatie van psychische klachten in de Nederlandse maatschappij. Steunt u ons ook?

It’s Time To Change! Hoe doet u mee? Om te beginnen door @TimeToChangeNL te volgen op Twitter of onze nieuwe groep op Facebook. Praat mee, ga de discussie aan … want het het roer gaat #OM

Vierkant-Logo-Orange-Monday-met-tekst

This entry was posted in Gastblogs, Martin Jan Melinga, Psychische klachten, Stigma? No Way!!. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

